În ultima perioadă, ni se confirmă că politicile de sustenabilitate nu mai sunt un trend, ci o reală necesitate. Tot mai multe companii își ajustează procesele interne pentru a eficientiza consumul de resurse, reducând în același timp impactul asupra mediului înconjurător. Tehnologia este unul dintre elementele fundamentale care contribuie la aceste procese. Spre exemplu, cu ajutorul aplicațiilor de tip SFA pentru monitorizarea și gestionarea vânzărilor, afacerile elimină risipa de hârtie. De asemenea, datorită softurilor pentru optimizarea rutelor, distribuitorii și producătorii reduc numărul de kilometri parcurși în timpul livrărilor și, implicit, consumul de combustibil.
Digitalizarea este însă doar o acțiune din întreaga strategie a unui business. Pentru a dezvolta afaceri profitabile dar care, în același timp, să minimizeze impactul asupra mediului, urmărirea unor obiective de sustenabilitate este esențială.
Ce înseamnă conceptul de sustenabilitate în afaceri?
Când auzim „sustenabilitate”, ne gândim la soluții durabile, dezvoltate cu grijă pentru natură și comunitate. Dacă ne uităm la definiții mai complexe, aflăm că a fi sustenabil înseamnă a deține abilitatea de a menține procesele de-a lungul unor perioade lungi de timp.
Conform Investopedia, companiile sunt tot mai atente la măsurile pe care le implementează. Numeroase businessuri aleg să folosească resursele în mod responsabil și să se dezvolte fără a avea un impact negativ major asupra oamenilor, mediului înconjurător sau al economiei globale.
Din perspectiva specialiștilor Harvard Business School, sustenabilitatea în afaceri implică două mari verticale. Acestea sunt efectele pe care acțiunile unei companii le au asupra mediului înconjurător, respectiv efectele asupra întregii societăți. Atât timp cât există progrese pe ambele paliere, dar se observă și câștiguri financiare, șansele consolidării unei afaceri profitabile sunt tot mai mari.
Politicile de sustenabilitate permit dozarea eficientă a resurselor și a eforturilor într-o companie, ceea ce e benefic și pentru productivitatea internă. Aplicând astfel de politici în afacerea ta, vei reduce costurile de producție și distribuție, iar resursele interne vor fi direcționate eficient.
Eliminând risipa de resurse, produsele și serviciile companiei tale vor fi mai accesibile și mai atractive pentru consumatori. Impactul redus sau neutru asupra mediului înconjurător va aduce un plus de valoare imaginii organizației, ceea ce este un mare avantaj pe o piață competitivă.
Care e legătura dintre a fi sustenabil și a dezvolta afaceri profitabile?
Dacă ai o afacere sustenabilă, șansele sunt extrem de ridicate ca aceasta să devină și profitabilă. Motivul? Organizația ta este de interes pentru consumatori, dar și pentru investitori. Prin urmare, dacă urmărești atingerea unor obiective de sustenabilitate, nu doar că economisești, ci și atragi mai multe resurse financiare.
Oamenii sunt mai atenți ca oricând la produsele și brandurile pe care le susțin. Conform Forbes, 6 din 10 consumatori sunt dispuși să își schimbe obiceiurile de cumpărare pentru a reduce impactul negativ asupra mediului înconjurător. Această schimbare cuprinde și alegerea unor variante mai sustenabile ale produselor.
Și Deloitte a arătat recent că 32% dintre cei care au ales să cumpere produse sustenabile au fost dispuși să plătească semnificativ mai mult decât pentru varianta „nesustenabilă”. Mai mult, 59% dintre investitori vor să investească în companii care se aliniază cu valorile lor legate de protejarea mediului. Iar când vine vorba de companii care nu sunt preocupate de sustenabilitate, un alt studiu arată că 74% din investitori și-ar retrage finanțările din acele firme.
Obiective de sustenabilitate pe care le poți include în strategia businessului tău
Având în vedere că latura de sustenabilitate este tot mai atractivă pentru consumatori și investitori, ar trebui să o incluzi și în afacerea ta. Poți începe simplu, urmând cele 5 principii ale economiei circulare: redu, reutilizează, restaurează, repară și reciclează. McKinsey arăta că aceste principii sunt un început bun în consolidarea unei afaceri profitabile care să fie prietenoasă cu mediul și comunitatea. În acest fel, nu vei compromite nici calitatea produselor și serviciilor oferite, iar resursele vor fi utilizate mult mai eficient.
Apoi, dacă vrei ca activitatea din compania ta să își pună amprenta vizibil asupra mediului și comunității, îți recomandăm să urmărești obiectivele globale de dezvoltare sustenabilă. Sunt 17 obiective generale pe care le poți consulta oricând pe platformele online ale instituțiilor europene. Acum, vrem să subliniem importanța unuia dintre acestea: consumul și producția responsabilă.
Pentru a minimiza impactul asupra ecosistemului, e foarte important să nu risipești resursele necesare în activitatea ta. De asemenea, trebuie să ai grijă unde ajung reziduurile rămase în urma producției, pentru a evita poluarea mediului cu substanțe periculoase.
Agricultura este una dintre cele mai mari consumatoare de resurse din lume. Conform Programului de dezvoltare al Națiunilor Unite, aproape 70% din apa destinată oamenilor este folosită în acest domeniu. De aceea, instituțiile europene au în vedere stabilirea unor modele de consum bazate pe sustenabilitate. EIT Food, organizația europeană preocupată de dezvoltarea unei industrii alimentare sustenabile, conturează 5 mari obiective:
- ☑️ Atenția către luarea deciziilor pentru păstrarea echilibrului climatic
- ☑️ Dezvoltarea unei agriculturi regenerative
- ☑️ Promovarea și dezvoltarea surselor de proteine alternative
- ☑️ Atragerea tinerilor în susținerea unui stil de viață sănătos
- ☑️ Plasarea pe produse a etichetelor ecologice, care să ateste sustenabilitatea produselor
Tehnologia te ajută să fii mai sustenabil
După cum ai observat și la începutul articolului, rolul tehnologiei în afaceri nu este doar acela de a mări productivitatea. Aceasta permite înlocuirea metodelor clasice de monitorizare a vânzărilor – foaia și pixul – cu documente digitale, accesibile oricând. Folosind o aplicație de automatizare a vânzărilor poți și tu să minimizezi sau chiar să elimini risipa de hârtie. Dacă vrei să lași o amprentă și asupra calității aerului, un soft de optimizare a rutelor îți va fi de mare ajutor. Șoferii livratori vor putea alege traseul cel mai scurt, reducând numărul de kilometri parcurși de-a lungul călătoriilor. Bineînțeles, vei reduce consumul de combustibil și, odată cu el, cantitatea emisiilor de carbon. Așadar, vei face încă un pas important în acțiunile de sustenabilitate din compania ta!
Echipa Optimall by AROBS dezvoltă cu pasiune soluții de optimizare a afacerilor încă din 2003. Acestea contribuie atât la eficientizarea activității, cât și la îmbunătățirea impactului pe care companiile le au asupra mediului. Dezvoltarea softurilor Optimall se află în armonie cu inițiativele de sustenabilitate AROBS Green. De la crearea și implementarea soluțiilor digitale de plată paperless, până la acțiuni de plantare și utilizarea produselor ecologice, fiecare element contribuie la un viitor mai verde.
Alege un 2022 optim cu Optimall by AROBS!